Wednesday, October 19, 2011

BAPAK Lah

Haritu gua hantar daddy gua pergi haji.

emm..
tak best..

Haritu gua hantar bapak gua pergi haji.

emm..
kena..

Haritu gua hantar bapak gua pergi haji.

Mula-mula gua pegi amik adik gua kat shah alam. Pastu pergi airport saas. Bapak gua takde. Rupanya bapak gua ada dekat kompleks tabung haji kelana jaya. Habis tiga ringgit duit gua bayar parking. Bapak gua pun satu, bukan nak bagi arahan betul-betul.

Masa gua tau bapak gua ada kat sana, jam dah 8.45. Bapak gua bertolak dari sana jam 9.30. Ape lagi, gua pun laju la cari kompleks tabung haji tu. Adik gua dah muka putus harapan. Macam cerita Transformers 3 masa witwicky hantar autobot balik planet lain.

Tapi gua biasa la, abang long mesti la tunjuk kool dan konon-konon tau jalan. Eh tak.. lupa, sebenarnya gua dengan adik gua sempat download map masa dekat airport saas. ngee.

Maka berpandukan map tu kami pun tiba di Kompleks Tabung Haji Kelana Jaya.

Masuk je dalam gate KTHKJ tu, terserempak dengan paklong dengan pakteh gua dengan isteri masing-masing.

"Ayah baru je masuk dalam"

Alamak. Spoil la. Bagi la salam ke ape ke dulu. Terus bagi berita mengejut camtu gua tak tahan btol. Sekurang-kurangnya bagi la gua bernafas sedetik lebih dulu kan.

"OOh.. tak pe la kot.. nak buat camane.."

Adik gua dah senyap macam tak puas ati. Gua ada semacam rasa bersalah jugak la. Tapi bukan salah gua tau, bapak gua yang tak bagitau betol-betol.

"takpe paklong try tanya.."

Nasib baik paklong gua ada. Dia mintak orang yang jaga jemaah tu bawak bapak gua pergi jumpa kami adik beradik. Pak long gua memang hero yang kool pada malam tersebut.

Maka lepas susah payah dapat la gua dengan adik gua jumpa bapak gua lebih kurang tiga minit camtu. Gua tengok bapak gua berpakaian macam jedi master. Gua nak gelak tapi macam tak sesuai dengan situasi pada masa tersebut.

Gua seperti anak-anak soleh yang lain mesti la salam bapak gua. Pastu bapak gua pulak pelok gua macam bapak-bapak orang lain pelok anak diorang la.

Cuma masa tu gua keras. Mungkin sebab gua dan bapak gua tak macam anak dan bapak orang lain. Ape barang pelok-pelok, kami lelaki cuma hi-fi tangan memasing. Tah papo. Bila bapak gua buat muka sedih gua pun rasa baik gua bla sebab gua tak nak la bapak gua tak jadi pergi haji pulak sebab gua.

Khehehe.

Cerita pun habis dan korang pun boleh la sambung balik kerja korang. Ingat, kalau nak hantar orang pergi haji jangan lupa tanya awal-awal. Karang dah last minit mane la larat orang tu nak layan pertanyaan sebegitu rupa. Ini bapak gua sendiri pun malas nak layan tau, inikan pulak orang lain. Lagi satu, biasa-biasakan la pelok mak bapak kite, supaya dalam acara-acara macam ni tak nampak janggal di mata orang lain. Segan wei.

Sekian, salam alaykum.

*gua doakan bapak gua selamat pergi dan selamat pulang. semoga doa-doa yang gua kirimkan dimakbulkan tuhan. hee. salamualaika ya Rasulullah .amin.








No comments: