Monday, September 12, 2011

Cerabih

Assalamualaikum wrbt.



"Dah kojo, uwan takdo la bagi duit rayo."

"Kawen sok takpo ado anak bebanyak, sonang buleh tolong jago. Anak sendiri jago, dengan orang lain jago, tak samo."

"Bini banyak jangan dibuek-buek, tengok pakngah kau tu susah kan, hari ni sini, esok sano. Nabi tu lain, tak dapek kito nak ngikut eh do."

"Orang jago uwan tu bukan uwan yang halau dio. Dio dah muak, bonti la deh."

"Sumo orang salahkan uwan. Pak Long marah-an wan, Pakteh marah-an wan, ayah kau yo tak."

"Ado kawan uwan tu ompek puluh onam (46) orang eh dah tukar, uwan baru tujuh yo."

"Uwan ni tak sehat, ado ko baju uwan tu dio lotak eh kek bawah sekali, camano uwan nak amik."

"Uwan dah kato kek dio lotak ateh, tak nak dio dongar."

"Ado sekali tu uwan makan sup, uwan tak perasan teramik kuah kacang, takdo la dio nak bagitau uwan."

"dio nengok yolah uwan makan. Nasib baik uwan perasan."

"Adik kau semuo mano? omak kau tak ikut?"

"Domam yo. Yolah, sok datang la bawak omak mo adik kau, lamo wan tak jumpo. Dah bosar dah Iqbal ngan Suraya agak eh."

"Nora dah masuk universiti dah yo. Jadi lawyer?"

"Esok buleh la tolong uwan, tiap-tiap bulan bayar limo ratuih kek lawyer pasal tanah adat tu nak diamik eh kek wan acik kau."

"Biar lah bayar kek cucu sendiri."

"Wan acik kau duo anak eh lawyer tak nak ditolong eh wan"

"Hak orang jangan diamik, nak mati sok payah."

"Dah kojo, bos jangan dilawan, ikut yo la kato eh."

Haritu pergi jumpa uwan gua.
Beraya.

Sekian,
salam alaykum.



3 comments:

Ai3n Ameen said...

cerabih tu ape ?

mOUSEy said...

http://dict.rewaz.org/search/browse/cerabih.re

silakan.

Ai3n Ameen said...

oh