Friday, May 20, 2011

Monalisa dan Pak Deraman




"Dulu pakcik ade satu gambar monalisa, tapi makcik kau dah buang"
kata pak deraman

"Apsal die buang?"
soal aku

"Makcik kau jeles, takut pakcik in too deep dengan monalisa."
jawab pak deraman

"hek eleh.. in too deep mende org tua ni.. panas lak aku.."
bisik aku sambil berpaling menjauhi pak deraman.


Kat tempat aku slalu basuh kete ade pakcik nama Rahman,
org panggil die brader rahman
aku panggil die pak deraman.

die syok kat monalisa,
aku syok dengar die merepek.
kadang-kadang aku doa-doa kete aku lambat siap,
sebab nak lepak lame sikit dengan pak deraman.

Harini tak jadi basuh kete lagi aku rasa.
sebab aku rasa cam nak hujan lebat lagi petang ni.
ape khabar agaknya pak deraman, ade lawak baru mungkin.


Sekian.
Salam alaykum.



No comments: