Monday, January 14, 2013

Sekotak Cinta, Segaris Rindu

Assalamualaikum wrbt.

Jaitun membuka kotak yang dibungkus dengan pembungkus kertas bercorak hati itu dengan perlahan, penuh kasih sayang. Di samping corak hati itu ada perkataan "Happy Birthday". Di dalamnya ada sekeping kad, dan sebuah jam tangan.

"Ini mungkin hadiah yang pertama dan terakhir dari saya- Rikardo" tulisan ringkas pada kad itu Jaitun baca dalam hati.

Sebutir airmata Jaitun menitis ke atas jam tangan yang telah dikeluarkan dari kotaknya. Kemudian, jatuh sebutir lagi. Dan akhirnya berjurai tangisan Jaitun bagai anak sungai. Mengalir membasahi jam tangan jenama Claude Bernard itu. Volum tangisannya dikawal rapi agar tidak didengar rakan-rakan lain yang sedang mengulangkaji. Jaitun berjalan longlai keluar dari bilik.

Pagi itu tidak macam pagi-pagi yang lain. Tetes embun bagai salji. Tiada bunyi cengkerik. Jam hadiah dari Ricardo ditenung tajam. 2.37 pagi. Sesekali Jaitun pandang ke langit cuba mencari bintang buat peneman. Tunduk ke jam, dongak ke bintang berkali-kali hingga akhirnya pandangannya berhenti ke jarum saat jam barunya itu. Tidak bergerak. Jaitun pelik hingga berkerut dahinya.

"Cilaka punya Rikardo, kalau nak putus pun, bagilah jam original!" bisik Jaitun, sebak.

Lalu jam itu ditanggalkannya dari lengan, dicampakkannya ke atas jalanan. Betul kata emak BFFnya Fatimah, "cintakan makhluk, biar berpada".

Sekian,
salam alaykum.

No comments: