Thursday, October 27, 2011

BROGA HILL, Jalan Cerdik 4

GAMBAR IHSAN - CasualZOnE 逍遥站
Assalamualaikum wrbt.

Pada petang mantai Deepavali, empat orang jejaka telah bercadang untuk mendaki BROGA HILL. Empat orang jejaka itu termasuk gua, penyu, chaar dan sabri PhD.

Kami bersepakat untuk memulakan perjalanan tepat jam 4.30 pagi waktu tempatan. Kata salah seorang daripada kami, jika pergi lewat, takut terlepas matahari terbit.

Maka kami pun berbual-bual dan bercadang itu ini sehinggalah tiba jam 4.30 pagi. Kami sempat singgah di kedai serbaguna dua puluh empat jam di Seksyen 15 BBB untuk membeli sedikit minuman dan makanan ringan untuk dihabiskan sementara menunggu matahari terbit.

Kami memulakan pendakian tepat jam 5.12 pagi. 

Pendakian sangat mencabar. Setibanya di satu kawasan tiba-tiba kami diserang sekumpulan lebah. Dua ekor daripada lebah itu sempat melanggar rambut kawan kami sab PhD sebelum beredar.

Tidak cukup dengan itu, penyu dah chaar hampir terjatuh ke gaung apabila masing-masing terkejut dan melompat melihat seutas tali yang seakan-akan ular sawa.

Walaubagaimanapun, ketangkasan dan sikap tenang gua telah menyelamatkan mereka dengan mencampakkan tali berbentuk ular itu kepada mereka untuk dipegang sebelum terkubur di dasar BROGA HILL.

Beberapa meter hendak sampai ke puncak BROGA HILL, tiba-tiba kami dikejutkan dengan bunyi deruman drum. Seakan ada kumpulan pancaragam sedang bertanding. Rupa-rupanya apa yang disangka indah adalah padah. Kami dihanyutkan kepala air.

Gua hanya sedar apabila azan subuh berkumandang. Celik je mata, gua ada kat katil gua sendiri. 

Sab PhD, Chaar dan Penyu tidak kelihatan, tapi gua yakin masing-masing ada di katil masing-masing. Sebab pagi tu kami tak pergi pun BROGA HILL. Masing-masing pemalas. Penat aku kunci jam 4.30. Matahari terbit konon. Phui! Matahari terbenam pun korang blom bangun lagi.

Sekian.
Salam Alaykum.




No comments: